La concreció
d'aquest
projecte,
en
la
sensibilització
de
gènere
i
el
teatre
social,
neix
a
partir
d'un
grup
interactiu
d'alumnes
de
la
ESO
i
d'una
Animadora
Sociocultural.
El
grup
de
3er
de
la
ESO,
a
través
d'una
anàlisi
de
la
realitat
pròxima
amb
la
comunitat
educativa,
del
IES
Les
Termes,
s'adonen
que
hi
ha
una
gran
falta
de
sensibilització
respecte
el
gènere.
Veuen
que
les
i
els
alumnes
del
centre
pateixen
bastants
dels
rols
i
estereotips
de
gènere.
Alguns
dels
detectats
són
el
maltractament
psicològic,
com
ara:
sentir-se
oprimit
per
comentaris
sexistes.
També d'altres comentaris com ara: que les noies no poden defensar-se, fets, tant per part dels professors com dels alumnes. Creuen que en les relacions de parella es conceben per desigualtat i per pressió, és a dir, creuen que un sexe està per sobre de l'altre.
Després de fer aquest anàlisi de la realitat i conscienciar-se els alumnes decideixen demanar a l'animadora sociocultural -la qual es posa en contacte amb les seves companyes professionals- que duguin a terme tècniques de teatre social i de teatre de l'oprimit, per tractar les necessitats detectades en el seu anàlisi de la comunitat educativa: els rols de gènere, els estereotips i prejudicis, el maltracte a partir del llenguatge verbal, i la comunicació no verbal. Demanen que vinguin a fer un taller d'aquest tema.
També d'altres comentaris com ara: que les noies no poden defensar-se, fets, tant per part dels professors com dels alumnes. Creuen que en les relacions de parella es conceben per desigualtat i per pressió, és a dir, creuen que un sexe està per sobre de l'altre.
Després de fer aquest anàlisi de la realitat i conscienciar-se els alumnes decideixen demanar a l'animadora sociocultural -la qual es posa en contacte amb les seves companyes professionals- que duguin a terme tècniques de teatre social i de teatre de l'oprimit, per tractar les necessitats detectades en el seu anàlisi de la comunitat educativa: els rols de gènere, els estereotips i prejudicis, el maltracte a partir del llenguatge verbal, i la comunicació no verbal. Demanen que vinguin a fer un taller d'aquest tema.
El teatre social es pot plantejar com
a
eina
d’intervenció
socioeducativa,
on
es
tracten
temes
socials
d’interès col·lectiu
,
o
bé
s’utilitza com instrument
socialitzador
i
mètode
de
treball
amb
col·lectius
desfavorits
o
en
risc
de marginació
social.
L'educació en valors pretén incidir en la formació de les persones a nivell de conscienciació,
reflexió
i
diàleg
basant-se,
fonamentalment,
en
els
principis
de
respecte
a
sí
mateix,
l’alteritat,
i
el
medi
ambient.
En
el
nostre
cas,
utilitzar
el
teatre
com
a
excusa
metodològica
per
treballar
amb
diferents
grups
d’alumnes, de l’àmbit de l’educació secundària.,
el
concepte
de
gènere.
Aprofitant que nosaltres com animadores havíem de dur a terme un projecte de gènere vam veure que L'Institut “Les Termes” es un entorn que ho necessita i a més ens és pròxim. Així que estem començant a fer un anàlisi de l'escola per acabar de determinar les línies d'intervenció del nostre projecte educatiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario